Att jobba på sig själv

De säger ju att man måste jobba på sig själv, på sitt sätt att vara.
Så just nu jobbar jag på mig själv.

Jag jobbar på att inte bli irriterad på småsaker.
Jag kan ha en tendens att bli småirriterad bara på att saker inte blir exakt som jag hade föreställt mig
(för övrigt så jobbar jag även på att inte vara så jädra inställd på att det alltid är mitt sätt som är det bästa, att jag alltid vet bäst, även om det faktiskt är så.... ja kan väl inte rå för att jag är så smart att jag alltid kommer med de bästa lösningarna?)
Jag blir alltså irriterad på saker som egentligen inte är något att bli irriterad på, som bara tar energi från mig.
Så alldeles nu sitter jag och jobbar på att jag inte ska bli irriterad på att pojkvännen inte kunde klämma ur sig tidigare att han skulle titta på en fotbollsmatch nu ikväll och därför också ringt tidigare.
Först blev jag irriterad, sen tänkte ja till. Va e de å bli irriterad över? Ja kom inte på nån bra anledning till å bli sur, så ja la ner det.
Ibland räcker det att man tänker till lite över sitt eget beteende och varför man beter sig som man gör.
Jag har bett pojkvännen å påminna mig lite ibland, att hjälpa mig, och han lät mer än villig att göra det, han sa till och med att han nog var ett utmärkt objekt att öva på att inte bli irriterad på, så jag börjar undra om det var en sån bra idé....

Dessutom jobbar jag på att se till mitt eget bästa, vad jag vill, att inte vara för snäll. Jag tänker på intet sätt bli en elak och självisk människa, men jag tänker göra mindre av de sakerna man förväntas göra som man egentligen inte vill.
Ett exempel, när jag var ute å festade förra gången kom det fram en tjej till mig som jag gick på låg- och mellanstadiet med. Jag har aldrig gillat människan, så varför i hela friden ska jag nu stå och småprata och vara trevlig, bara för att det förväntas av mig. Näe tack! Jag vägrar. Så när hon frågade om jag kände igen henne svarade jag bara med ett leende "ja det gör jag" sedan vände jag mig bort från henne och åter till det sällskap jag hade pratat med innan hon dök upp.

Jag citerar mig själv, från en gång då jag var mycket smart :
Insikt är första steget mot förändring.

Så just nu håller jag på att försöka inse vad det är jag behöver jobba på hos mig själv, för att sedan kunna sakta förändra detta. Det kommer att ta låååååång tid att förändra mig eftersom jag kan va så jädra envis (det faktumet har jag insett om mig själv för länge sen, dessutom har jag fått det påpekat för mig ett antal gånger, det är väl också en sida att jobba på) men jag försöker iaf att jobba på mig själv! Försöka duger!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0