En förskollärare är fullärd, visste ni det?

När man har gått en 3.5 års utbildning till förskollärare så är man helt fullärd på allt vad barn innebär. Man kan exakt allt om deras utveckling och vet hur man ska lösa precis varje liten situation som uppstår. Så tror åtminstone en del föräldrar. Speciellt utländska pappor har jag märkt, ingen fördom utan ett konstaterande.
Idag undrade t.ex. en pappa om vi inte kunde lära hans son att försvara sig själv lite bättre, utan att knuffa tillbaka då förstås. Vi har haft lite problem med att ett barn har gett sig på och nypt andra barn, speciellt ett barn som är son till pappan i fråga. Då har jag en liten fråga till pappan: Hur i hela fridens namn ska det gå till?
Givetvis ska barnen lära sig att försvara sig, men detta barn är 1 år och 3 månader gammal!
För att förtydliga för dig som inte vet så mycket om småbarns utveckling så innebär det att ungen lagom har gått i några månader. Han ställer sig på golvet och gallskriker om man inte ger honom tillräckligt med uppmärksamhet och han förväntar sig att man ska gå och bära honom. Han är nästintill bäbis och pappa undrade för ett tag sen om han lekte med andra barn, de ville ju inte att han skulle bli ensam. I den åldern leker inte barn med varandra på det sättet, utan snarare bredvid varandra. Dessutom så är det ojojoj så hemskt att han går och suger på läppen och nu när bvc berättade att han ligger under viktkurvan så håller föräldrarna på att få nippran, vad ska de nu göra?
Herre min ge! Bara för att jag läst till förskollärare så innebär inte det att jag har lärt mig 118 trick att få ett barn att äta, eller 14 alternativ till hur man gör när barnet suger på sin läpp. Inte heller vet jag hur man ska lära en 1åring att försvara sig. Ska jag lägga till att ungen kan noll svenska också?
Jo förresten, jag vet svaret på hur man lär ungen att försvara sig.
Det går inte!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0