Blondes have more fun.

I förrgår när jag tog bussen hem från Ikea klev det på en Securitaskille och kollade allas biljetter. Jag var väl medveten om att jag gjort allt rätt, men ändå hinner man haja till i en sekund. Ungefär som att man automatiskt släpper av på gasen när man ser en polisbil, även om man kör lagligt. Dock så vandrade tankarna tillbaka till en tid då jag ofta åkte buss mindre lagligt, under min Norgeperiod. När jag bodde där (jag vet inte hur det ser ut nu) var bussystemet ganska uråldrigt om man jämför med det svenska. Istället för kort som man laddar med pengar och stoppar ner i en automat så fick man köpa långa remsor med "rutor" på. Sedan fick man vika antalet rutor efter det antal zoner man ville åka och så stoppa in det i en automat som stämplade på en av rutorna som en vanlig bläckstämpel. Dessutom så hade de systemet att man kunde gå på varsomhelst på bussen, man kunde lika gärna gå in längst bak som längst fram. Med andra ord var det väldigt lätt att tjuvåka. Hade man en remsa med för få rutor på kunde man ju lätt "råka" vika för få rutor och på så sätt spara några... Eller så kunde man helt sonika kliva på bussen utan att betala, ingen såg ju när man gjorde det.
Jag är ganska harig när det gäller fusk, jag är helt enkelt för rädd att åka fast. Varför vågade jag då låta bli att betala var tredje resa då? Svaret är enkelt: Jag var en ung svensk tjej som dessutom var blond. Det generella intrycket i åtminstone Oslo av blonda svenska tjejer är (var?) att de alla är bimbosar med stora bröst och utan hjärna. Därför visste man att om det skulle komma en kontrollant så skulle man bara kunna lägga sig till med sin bredaste småländska, låtsas att man inte förstod någon norska alls och titta oförstående på kontrollanten med rådjursögonen. "Nämen oj,jag hade ingen aning om att man skulle stämpla 5 zoner när man skulle till Snaröya och inte 3. Jag är ny här."  Kanske låter det som något töntigt men Cathis som är svensk, ung och väldigt blond kom undan böter på 600 norska kronor på precis det sättet. Det är som de säger: Blondes have more fun.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0