Gynekologen? Ja tack gärna!

Idag har jag varit hos gynekologen.
På något sätt så finns det någon oskriven regel om att man inte ska säga det högt, vilket egentligen är konstigt eftersom man lätt kan säga att man ska till läkaren, och det är ju samma sak....
Jaja, jag tänker på intet sätt förklara något hon gjorde utan jag vill berätta om stället, för jag är så faschinerad.
Jag har varit på ett antal gynmottagningar, allt från gratis hos barnmorskan till ett 850 kr besök hos en privat på ett fint område utanför Oslo.
Idag var jag dock på ett nytt ställe som heter Linneakliniken i Växjö. Jag brukar inte vara nervös men idag var jag faktiskt lite nervös och när jag gick in i byggnaden med gula tegelväggar och mörk murrigt golv och kom fram till den gräsligt mintgröna dörren funderade jag på vad jag gett mig in på. Jag tog dock tag i dörrhandtaget och klev in, rakt in i stillheten och rofylldheten själv.
Vilket väntrum!
Det kändes som att kliva in i en bild i ett modemagasin. Där var en fin grå soffa, några stolar vid ett högt bord, en fin mjuk matta, ett glasbord som soffbord, ett vitrinskåp. Jag kommer aldrig kunna förklara på ett sätt som gör det rätta.
Väggarna var målade i rosa toner, inte den fula landstingsrosa som man blir kräksjuk av utan vackra genomtänkta toner. Där var tavlor på väggarna, ett bord med vatten, te och kakor, de lånade ut mjuka tofflor att ta på sig när man tog av sig skorna, och det var stillsam musik på i bakgrunden.
Ingen reklam och tidningar spridda överallt, hårda sjabbiga stolar och nån radiokanal på i bakgrunden. Ingen annan var där och pratade strunt. Man bara satt där i sin egen lilla värld och nervositeten var som bortblåst. Jag har aldrig varit med om liknande. Personalen var också suverän och undersökningen var över på 2 min och kändes knappt alls.
Är det såhär skönt och lätt att gå till gynekologen så,  ja tack gärna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0