En pendlares betraktelser: Den händelserika bussfärden

En svart plastbit som en gång var en backspegel singlade ner i asfalten, några sekunder efter att det hörts ett brak på bussens tak.
Det som hade varit en backspegel hade suttit på en lastbil, som nu hade blivit påkörd av vår buss, eller var det tvärtom? Den diskussionen drogs ju igång så snart lastbilschauffören (som var en rund, skäggig ultraskåning i 55årsåldern som dessutom var rätt barsk) hade klättrat ur sin hytt och kommit ner till vår busschaufför.
Med andra ord konstaterade jag snabbt, detta kommer att ta tid! Så jag hoppade av bussen och gick till nästa busshållsplats. Där var det givetvis packat med folk eftersom fler än jag tänkt tanken att det inte var någon idé att sitta kvar på bussen, plus alla de som stått där från början. Kors i taket fick jag ändå en sittplats på den överfulla bussen (där det senare kliver på en mormor med en skrikande unge som fick mitt redan värkande huvud att bulta ännu mera) .
Buss 4 som jag oftast åker med går alltid till Bunkeflostrand dit jag ska, trodde jag. Nu har de kommit på någon bra idé om att varannan buss bara går till Limhamn, alltså inte hela vägen till Bunkeflo. Givetvis hade jag hoppat på den som bara gick till Limhamn, utan att veta att så var fallet. Därför fick jag i Limhamn hoppa av bussen och hoppa på den som kom precis strax efter vår buss, och då fick jag givetvis stå.
Så bussresan som skulle tagit ca 20-30 min, tog ca 45 min.... Men det var rätt lugnt, jag hade ju ingen tid att passa, och en lika händelserik bussfärd har jag nog inte varit med om innan....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0