Studiedag

Idag har vi haft studiedag på jobbet.
Inte studiedag som när man var liten, hipphurra vi har ledigt. Utan studiedag som i vuxenvärlden vilket innebär att man sitter på föresläsningar och diskuterar hela dagen.
Idag har det dock faktiskt varit enormt givande att vara på de där timslånga föreläsningarna för föreläsaren var suverän!
Hon heter Ann Åberg och har skrivit boken Lyssnandets pedagogik. Det är en bok som jag verkligen vill rekomendera till er blivande pedagoger som jag vet läser här ibland. (speciellt till er förskollärare)
Hon vänder upp och ner på hela ens tankevärld om hur ens verksamhet är uppbyggd. Hon ifrågasätter hur man tänker, varför man gör som man gör, och hela tiden på ett sådant sätt att man inte känner sig dum. Man satt och lyssnade uppmärksamt under först 2 timmar innan lunch och 1.5 efter lunch utan att tappa koncentrationen. Jag kan lätt säga att det är en av de bästa föreläsare jag någonsin haft.
Och boken är himla bra den också, även om jag inte läst mer än början ännu. Sedan är det tänkt att vi ska ha handledningar i grupp kring detta och handledaren verkade också jättebra. Det här är en fortbildning som jag verkligen känner kan ge resultat i vår verksamhet, och det kan man verkligen inte säga om allt vi gjort innan.
Det här har varit en såndär dag då man går hem helt slut i huvudet samtidigt som alla nya ideér bara snurrar och man känner inspirationen föda.
Tråkigast var väl att dagen fick ett trist slut. När det var 25 min kvar till återsamling kände vår grupp att vi var klara med vår diskussion så vi letade upp vår "kursledare" och frågade om vi fick gå hem. Men han ville gärna att vi skulle stanna kvar i 25 min till och "tänka bra tankar så han fick säga hejdå till oss sen". (behöver jag säga att han är lite flummig?) Så vi väntade snällt de där 25 minutrarna och när han sedan skulle säga hejdå tog det honom mindre än en minut. Han sa i stort sett bara "hej då, tack för idag". Då blev jag så jävla sur så jag hade kunnat kasta min nyckelknippa hårt i huvudet på honom, men det gjorde jag inte som tur var.
Det har ändå varit en bra studiedag idag!




Ett tips, läs!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0