Trams och fördelen med min rosa cykel.

Klockan är 17.20 en fredagseftermiddag i Sveriges femte största stad.
Vid den här tiden ringlar sig köerna genom staden, vilket sällan bekymrar mig eftersom jag lätt och ledigt kan susa förbi dem på min rosa cykel.
Men igår stod det plötsligt en polisbil rakt över ena körfältet i en av de större korsningarna på hemvägen och en polis som dirigerade om trafiken. Konstigt tänkte jag, har det hänt någon olycka? Fortsatte nedåt stan och fick då se vad anledningen var. Mitt i en av de största och mest trafikerade korsningarna i stan, mitt i "rusningstid" en fredagseftermiddag står det demostranter och blockerar åt alla håll med sina banderoller. Banderoller med budskapen "Det finns inga miljöbilar" "tuta för miljön" och "staden är till för människorna". Med andra ord, miljöaktivister. Mitt i korsningen sitter sedan några och skriver slagord med gatukritor (ni vet såna stora "tavelkritor" man kan rita med på gatan, som vi har till barnen på dagis)
Så vad gör då polisen? Nej inte försöker de få undan demonstranterna, nej de står och dirigerar om trafiken! Bara för att några alternativt klädda dreadlocksmänniskor (fördomar så det skriker, jag vet men det stämde på många av dem) känner för att demonstrera så får polisen vinka om trafiken!? Då tycker jag att yttrandefriheten gått för långt. Har polisen så liten befogenhet? Det är väl för helsike bara att släpa bort dem? Hade jag varit en av dem i bilarna som fick ta en omväg hade jag blivit skitförbannad! Och vad vinner demonstranterna på detta? Resornerar de så att all publicitet är bra publicitet? För folk bli ju enbart förbannad på dem.
Jävla trams säger jag och är glad att jag bara kan susa förbi dem på min rosa cykel.
Här kan du läsa correns artikel om det hela...

Kommentarer
Postat av: Henrik

förmodligen ville inte polisen ha trubbel. utan att ha en aning om vad jag egentligen svamlar om så kan jag tänka mig att omdirigeringen var en åtgärd under tiden som man löste den akuta situationen i korsningen. Det är ju inte så att polisen kan gå lös med batongen hur som helst, trots att de må vara trögtänkta är det ändock människor vi pratar om. har man tillstånd har man rätt att demonstrera, men det tvivlar jag på att de hade om de stod i en gatukorsning, men det har rent tekniskt ingenting med yttrandefriheten att göra. Poliser gillar normalt inte stora folksamlingar. prova att dra ihop femtio personer och ställer er utanför ICA så får du se vad som händer.

2009-06-06 @ 23:17:36
URL: http://www.blindtarmen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0