Alla djur med horn är kor!

Vi försöker jobba en del med Tecken som stöd på avdelningen.
Tecken som stöd är som teckenspråk fast man använder bara tecken för de viktigaste orden, och man pratar samtidigt. Precis som man kan förstå av namnet på det så är det tecken som ska vara stöd för talet.
Roligt för alla barn och speciellt viktigt för vissa.
Tecknen är ofta väldigt logiska, men en del ord fastnar ju bättre än andra. Ett ord som vi jobbade mycket med i våras var ordet "ko".
Vi jobbade en hel del med kon eftersom en del barn aldrig sett en och tror att mjölken liksom trollar in sig själv i mjölkpaketen...
Tecknet ko är då att man sätter upp pekfingrarna på varsin sida uppe på huvudet, för att symbolisera hornen som kon har, och så säger man "ko". (Här kan du se tecknet, du får själv leta fram kon) Barnen blev efter ett tag väldigt duktiga på kon och visste det mesta man behöver veta om en ko.

Idag kom ett av barnen fram till mig med ett plastdjur som föreställde en älg med stora horn.
-Nämen titta, har du hittat älgen, sa jag.
Då tittar han på mig, skakar på huvudet, sätter upp fingrarna som horn och säger:
-Näe, ko!

Jag vet inte om jag ska tycka att vi lyckats eller misslyckats?!




Kommentarer
Postat av: Henrik

jag tycker att det är sött när du tecknar när du pratar med mig.



Har ungen inte sett en ko har den definitivt missat det här med älgar, så du har nog ingen skuld i detta...



puss på dig!

2009-11-11 @ 08:47:32
URL: http://blindtarmen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0