Övertolkningar.

Bilden alla tittar på avbildar ett fönster. Utanför fönstret är det ett träd med gula löv, i fönstret står en ljuslykta, en blomkruka med en klätterväxt och bredvid den sitter en katt.
"Vad tänkte du när du tog den här bilden"? frågar fotoläraren. Vid det här laget har vi lärt oss att det han gärna vill se i bilderna är diagonaler och trianglar. De båda lyser med sin frånvaro. Hon som tog bilden vet nog inte riktigt vad hon ska svara.
"Nej för jag tänkte här på hur färgerna passar ihop, fortsätter läraren. Ser du här, katten, blomkrukan och löven matchar ju varandra jättebra, tänkte du på det när du tog bilden"?
Öhh... Då kan jag inte hålla tyst.
Jag hatar nämligen övertolkningar.
Jag menar, det är inte så att hon kan välja färg på löven, färga om katten och antagligen har hon inte slängt fram en annan blomkruka heller för att det skulle matcha katten. Hon har bara tagit en bild när katten satt stilla,oavsett färgen på blomkrukan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0