Grym kojbyggare.

-Han har pratat om dig hela helgen, sa pappan när han lämnade av lilla S igår morse. Det lilla S hade upprepat gång på gång under helgen var orden:
-Stina koja!

S älskar kojor och ber ofta om att vi ska bygga just kojor, och då behöver han sällan be två gånger när det gäller mig. Jag är nämligen världsbäst på att bygga just kojor!

När jag var liten byggde vi ofta kojor under skrivbordet med hjälp av stolar och filtar. Där kunde jag sedan sitta en hel dag och lyssna på band, läsa bok, rita och tjata på min mamma eller pappa att de skulle komma in. Det mesta som man kan göra "ute i verkliga världen" kan man också göra i en koja, allt beroende på hur kojan är designad.
Min fashination för kojor har sedan dess hållit i sig, antagligen för att jag är en sådan där person som gillar att ha det ombonat och mysigt omkring mig. För charmen med en koja är ju just det att det blir så mysigt där inne. Man har sin egen lilla värld i det där lite halvdunkla och ombonade.

Så i fredags när de andra barnen sov byggde S och jag en koja av modell väldigt grym. För att en koja ska kunna räknas till grym måste den uppfylla några av följande krav. En grym koja ska vara:
-Rymlig så att fröknar också får plats, men ska ändå behålla sin mysighet.
-Lätt att bygga upp men ska ändå vara stabil och ska inte rasa så fort man rör sig.
-Mörk och mysig men ändå tillräckligt ljus för att man ska kunna läsa där inne.
-Bekväm att sitta i och bra att ta sig in och ur.
Så efter att jag designat en koja som uppfyllde alla dessa krav avgudade S mig.

Det jag nu går och funderar på är hur jag ska kunna ta det här kojbyggandet till en högre nivå.
-Kan man ta upp det som lönehöjande faktor på sitt medarbetarsamtal?
-Är det något man kan impa med på fest?
-Funkar det bra som raggningsreplik? "Vill du följa med hem till min koja?"/ "Jag är grym på att bygga kojor, vill du följa med och se?"
-Kan man bygga upp någon sorts företag kring det här? Barnkalas? "Jag bygger kojor efter dina önskemål"?

Oavsett så är jag en grym kojbyggare. En bra kojbyggare får respekt. Fråga lilla S.



Här är min kära i en koja som jag byggde under köksbordet när jag bodde i Växjö.
Här låg vi en halv dag och läste och åt kanelgifflar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0