Borta!

Jag fick något konstigt brev från skatteverket med kontrolluppgift från arbetsgivare för inkomståret 2009. Där hade man sammanfattat hur mycket skatt jag betalade förra året:
59 137 kronor.
Är du sysslolös och kvicktänkt kan du nu räkna ut exakt hur mycket min månadslön ligger på, fast det blir lite knepigt eftersom jag fick en löneökning i mitten av året och du vet inte om jag har gjort några avdrag. Oavsett vad du kommer fram till så är det dock för lite för 4 års studier. Men det var en liten parentes.
När man ser att man betalat nästan 60 000 i skatt för ett år så sätter man nästan i halsen, det är väldigt mycket pengar! Men, för mig blir grejen lite speciell eftersom jag är kommunanställ. Med andra ord så är det skatten som betalar min lön. Alltså skulle man kunna säga att jag är med och betalar min egen lön!? Märkligt.
Det man sätter ännu mer i halsen för är dock sammanfattningen av hur mycket lön jag sammanlagt har tjänat under året, det är ännu mer pengar. Och var sjutton tog alla de pengarna vägen!?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0