Vinstlotten.

Vi inledde den här terminen med två studiedagar. Sådana dagar slås alla förskolor i området ihop och vi är ungefär 5 förskolor som har det tillsammans.
Studiedagar ser man fram emot med skräckblandad förtjusning på något sätt. Antingen kan de vara dödligt tråkiga, eller så kan de vara väldigt givande. Den här gången var det faktiskt väldigt givande och vi fick väldigt mycket tid till att sitta i grupper och diskutera saker som kändes angelägna.

Det är framförallt en sak som jag har fått väldigt klart för mig under de här dagarna.
Jag är så enormt tacksam över att jag hamnade på den förskolan som jag gjorde!!!
När jag sökte hade jag ju inte den blekaste aning om var jag skulle hamna och visste inget om förskolorna i området.
Nu kan jag dock konstatera att jag drog en vinstlott.
Ni som följer bloggen vet om att jag klagar på mina kollegor med jämna mellanrum, det gör jag absolut. Men konflikter kommer alltid att uppstå, oavsett hur bra man trivs.
Så mycket man har fått insikt i de senaste dagarna om hur vissa förskolor har det. Hur man har onödiga konflikter, skitprat, man kör över varandra, och har ingen vi-känsla. Och så har man vissa personer vars beteende skulle vara väldigt svårt för mig att jobba tillsammans med så att säga...
På min förskola har vi en väldigt bra vi-känsla.
Vi har högt i tak, man törs säga vad man tycker och så diskuterar man det på en bra nivå. Det blir en inspirerande miljö som gör att alla vill jobba framåt och att alla trivs, det ger ett lugn och en harmoni. Så enormt viktigt detta är! Det är till och med folk som har kommit fram till oss idag och sagt: "-Ja ni där på ... ni verkar ha det så himla trevligt. Ni verkar så säkra med er själva och verkar trivas så himla bra."
Ja, det gör vi faktiskt. Vi trivs. Mitt jobb är en vinstlott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0