Busschaufförskan.

Vad kallar man egentligen en kvinna som kör buss? Det borde väl egentligen heta Busschaufförska.
Detsamma gäller en man som sitter i en kassa, vad kallar man en sådan? Istället för kassörska borde det ju heta kassör, men det betyder något helt annat. Det var en fotnot, fast i början av inlägget.

Jag åkte buss hem från jobbet idag. När jag gör det brukar jag aldrig kolla ut vilken buss jag ska ta, de går så ofta och håller aldrig tiderna i alla fall så lättast är att bara gå ut och ställa sig och vänta på en buss. Idag hade jag tur och kom på en buss dirket när jag kom ut. Det var mycket folk på bussen och väldigt trångt och plötsligt hör man busschaufförskan prata i högtalaren:
- Du som just kom in med barnvagnen kan vänta med att betala till senare, vi kör vidare nu.
Alla tittade sig lite omkring, dels efter barnvagnen och dels lite förundrade över att chaufförskan pratade i högtalaren, det är väldigt ovanligt. Efter bara en liten liten stund så tar hon dock ton igen:
-Ja förresten, jag kanske skulle ta och hälsa på er alla. Som ni vet så är bussen väldigt försenad,jag ligger 20 minuter efter schemat. Men som ni säkert förstår så beror det på vädret, det är väldigt halt på sina ställen. Hoppas ni får en bra dag.

Det fick nästan alla i bussen att skratta till och börja le. Och den som eventuellt varit sur över att bussen var försenad hade nog väldigt svårt att fortsätta sura efter det.
Fler sådana busschaufförskor åt folket!

Kommentarer
Postat av: elida

Jag har varit med om en busschaufför på Djurgården som fick hela bussen att sjunga med i Imse Vimse Spindel! Det du! =) Då blev man glad kan jag lova! Kram

2010-01-14 @ 09:26:56
URL: http://elidajosefina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0