Den dolda sysslan.

En del personer har väldigt dålig insyn i vad man gör på en förskola som förskollärare, och jag klandrar dem inte. Man tänker ungefär att man sitter på golvet och leker, äter lite mat, byter lite blöjor och tröstar lite barn. Vi gör allt det, men, det är en sak man gör ofta och mycket på en förskola som jag tror att du inte har tänkt på.
Jag hade kunnat ha en lång föreläsning om hur enormt mycket tid vi lägger på att planera och föra vårt arbete framåt för att göra tillvaron så meningsfull som möjligt för barnen. Men det är inte det som det här inlägget ska handla om.
Nej, det här inlägget ska handla om hur sjukt mycket tid man lägger på en syssla som man inte tänker på: städning.
Städa städa städa.
Ibland känner jag att om jag får plocka upp en endaste bil till ifrån golvet, om jag måste lägga en endaste kloss till i sin låda, om jag måste sopa upp en endaste lite fruktbit till eller om jag måste torka av en enda kladdig stol till så kommer jag att få ett utbrott.
Hemma vet man att om jag städar idag så kommer det att vara fint här imorgon och ett par dagar framöver. På jobbet vet man att om jag städar idag kommer det att hålla sig ungefär till lunch imorrn, om ens till det. Sen får man plocka dessa evinnerliga saker, igen.
Det hela blir ju inte bättre av att barn har en underbar förmåga att samla på sig saker från alla ställen de är på, och sedan lägga dessa i en dockvagn. Den här dockvagnen parkerar de sedan någonstans, och en snäll fröken får vid dagens slut plocka ur den. Dockor, klossar, bilar, telefoner, nycklar, kameror, låtsasmat och väskor. Allt i en salig röra. Som måste städas undan.
Jag tycker det är dödligt tråkigt och därför är jag också väldigt hård på att de stora barnen får städa undan det de häller ut. Det resulterade i att J och S igår fick sitta och plocka upp varendaste liten legobit de hade vräkt ut på golvet, trots mycket suck och stön. Men jag gav mig inte.
Det hjälper inte hur mycket jag än suckar och stönar, jag måste likväl ställa upp alla djur på sin hylla och parkera bilarna i parkeringshuset när dagen är slut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0