AFÄREN

-Kom och köp!
Jag rycks ur mina promenadtankar och tittar över vägen.
Där står syskoparet som just lekte på staketet istället i grindhålet och viftar med något.
-Kom och köp!
Jag går över vägen och fram till det uppställda trädgårdsbordet.
Det är prytt med rabarberblad, på bladen ligger en lapp som är skriven av ett barn med stora bokstäver.
AFÄR ÖPPEN
Nedanför den ligger en tändsticksask och en lapp där det står 1KR, en hög med persilja 5KR och en fint vikt pappersask med gräslök 3KR.
De visar stolt upp vad de har att erbjuda, i tändsticksasken ligger det myntablad,
som man kan ha i te upplyses jag om.
Jag vill så gärna bidra till den nyöppnade affärsverksamheten, men när jag sticker ner händerna i fickorna ligger där ingenting. Det enda som ligger där är mobilen, och mån är jag inte om den nya butiken.
Jag får helt enkelt, med mycket dåligt samvete, säga att jag inte har några pengar.
Jag ser den besvikna blicken i ögonen och förbannar mig själv att jag inte ens har en enda liten krona i fickan,
det borde man ju ha var man än går.
Fortsätter att prata med dem och frågar om de sålt något idag, nej ingenting.
-Men vi har precis börjat upplyser mig flickan med optimistisk min.
Jag fortsätter min promenad och på tillbakavägen står det inga barn i porten, men det ligger en ny lapp på bordet.
AFÄR STÄNGT
Jag kommer nog alltid att undra om de fick något sålt den dagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0