Vad är sommaren?

Sommaren innebär för mig de saker som jag inte tar mig tid till när jag går i skolan.
De sakerna är främst pyssel och skönlitterar läsning.
Som jag läser böcker på sommaren!
Under terminen får man bara dåligt samvete för att man inte läser litteratur,
vilket brukar sluta med att man hamnar framför tvn istället.
På sommaren har man inget man måste göra när man kommer hem, vilket gör att boken åker fram.
Dessutom är den ett utmärkt tidsfördriv när man har tråkigt lite att göra på jobbet
(förutsatt att man jobbar med rätt person)
Jag försöker desperat förtränga den lilla tanke som kryper fram att jag kanske borde börja läsa böcker till min
c- uppsats..... Och hittills har jag lyckats ganska bra med den förträngningen för det ligger inte någon sådan bok i min "att läsa" hög på nattduksbordet.
Just nu läser jag en bok som Henke "beordrat" mig att läsa (min order till honom var att han skulle läsa Gonatt mr Tom, och det gör han, när han e klar ska ja läsa den igen tror jag).
Boken heter Fever Pitch och den var jag tvungen att läsa för att jag skulle förstå hur det är att verkligen älska ett fotbollslag. Som han gör. Alla endlösa matchreferat gör mig ganska uttråkad, men annars är resonemanget intressant.
Vad gör man som extrem fotbollsfantast om en flickvän svimmar eller får värkar mitt under en viktig match?
Och vad tar man sig till om ens son börjar heja på fel lag....
Det är frågor som jag som ikkefantast inte klurat på innan.
Dessutom är författaren väldigt duktig och fyndig:
" Det var antagligen av det skälet jag var så fängslad av hennes smak och nycker och infall, och hennes tillhörigheter gav upphov till en fascination för flickrum som varade lika länge som flickor hade rum.
(Nu när jag är över trettio har de inga rum längre- de har lägenhet eller hus, och hur som helst ingår det ofta en man. Det är synd.)"
Så jag plågar mig igenom allt tråkigt fotbollsprat (och det är mycket) för läsa ut boken ska jag.
Pysslar gör jag också, som sjutton.
Mest för att mamma och pappa har en väninna som de ska driva lite med och på  något sätt blev visst jag utsedd till att göra denna gubbe som ska göras, men jag klagar föga, det är kul och blir faktiskt himla bra.
Klipper och klistrar gör jag också, och skriver brev, det var länge sedan jag gjorde.
Så jag njuter av min "minisemester", på måndag börjar slitet....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0