Dagens ord

Ett ord man använder alldeles för sällan men som vi plockade fram ur ordförrådet igår på förekommen anledning. Ett väldigt gulligt och användbart ord.

Pillimarisk

Personen som jag sa ordet till igår hade aldrig hört talas om de, vilket gör att jag börjar fundera på om det också bara är ett såntdär ord som jag tror är rikssvenskt men som jag upptäckt är ett dialektalt ord, som snarrädd.
Så jag sätter mig för att slå upp det i min lilla ordlista, och döm om min förvåning finns det inte med!
In på google och söker där, och jag hamnar tillslut på Svenska akademiens ordlista på nätet.
Där fanns det med, men ännu en gång blir jag mycket förvånad. Det stavas pillEmarisk. Men så säger man inte,man säger pillimarisk. Bara så att ni vet. Och ni som inte vet vad detta eminenta ord betyder så ger jag er här med Sao:s definition på det hela:

pil¹ema⁴risk, äv.
PILLIMARISK
pil¹-, adj.;
adv. -T. ( pille- 1948 osv. pilli- 1934) [sannol. ombildning av ILL-MARIG gm anslutning till (delvis möji. dialektala) ord på pille- (jfr PIL- LEKNARKARE, PILLEPIP; jfr äv. ILL-PARIG)] (vard.) illmarig; skMmaktig, skälmsk, "full i Sjutton ".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0