Jul(i)afton

För några år sedan när jag och Madde var inne i vår "hitta på konstiga saker" period hittade vi på en jul(i)afton. Den 24 juli firade vi jul(i)afton, alltså man firar jul i juli. Vi åt risgrynsgröt, lyssnade på julmusik, gav varandra jul(i)klappar och pyntade ett träd med papperspynt.
Igår kändes det åter igen som det var jul(i)afton, fast på ett annat sätt.
Mamma och jag åkte nämligen först till Söderköping till Jofotex. Det är en tygaffär med så mycket tyg att man inte vet var man ska titta. Det känns som julafton när man går där och känner, vecklar ut och tittar med tindrande ögon. Man vill bara köpa halva affären och sy 80000 kuddar. Tillslut efter några timmar med jämförande av tygprover, kännande på material och hållande mot fönster för att se ljusgenomsläppet lyckades vi iaf bestämma oss. Det blev tyg till ett överdrag till min soffa, tyg till gardiner i min kommande lägenhet och ett tyg som jag igår klädde min pall med och som det ska bli kuddar av.
Sedan gick vi och traskade på stan, åt mat och gick in i sådana där myspysaffärer med en massa fina gulliga saker. Hittade ett underbart nattduksbord, men som kostade 700 kr och det är för dyrt tyvärr... Men jag hittade lite inspiration till kort och andra saker.
När vi sedan kom hem så fortsatte julafton med paketutdelningen. Mamma har nämligen en koffert där vi stoppat ner saker som man fått vid studenter, konfirmationer och annat liknande men som jag inte fått plats med i mina andra lägenheter. Men nu kommer jag att ha mer plats och har kommit på att jag vill plocka fram några av de sakerna. Så nu är jag simsalabim ägare av en guldig spegel, en vas/skål, en mjölkskummare, en skål på "ben", en tavla, en gratängform med fin form och lock, och en träask som min farfar gjort. Det känns liksom som att man fått de där sakerna nu, saker jag inte mindes att jag hade!
På kvällen tog jag det lugnt, putsade på mina krokar, klädde min pall, klurade på hur kuddtygerna ska fördelas och tittade på DN galan. Kl 22 stupade jag isäng, helt utmattad. Det är jobbigt men väldigt roligt att fira jul(i)afton!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0