Höger eller vänster sida, det är frågan...

Damen på 206 larmade en dag, vi kan kalla henne Lisa. Lisa kan bli väldigt snurrig i bollen för att uttrycka det milt.
När jag kommer in i rummet sitter Lisa i sin rullstol på vänster sida av sängen, samma sida som sängbordet med hennes telefon står på. Anledningen till att hon larmat var att hon satt på fel sida om sängen för att kunna höra i telefonen. Hue? Jag försökte förklara att hon visst satt på rätt sida, men lögn att budskapet gick fram. Hon skulle höra mycket bättre om hon fick flytta till andra sidan sängen.
Jag försökte då i nästa fas förklara för henne att det inte spelar någon roll vilket sida hon sitter på, bara vilket hand hon håller luren med. Men inte kunde man lura henne inte, hon satt på fel sida.
Jag bytte strategi till att förklara att om hon satt på höger sida om sängen så skulle hon inte nå telefonen när den väl ringde eftersom den stod på bordet på vänster sida om sängen. jag till och med gick fram och visade. Men icke, hon hade ju gjort så förut, och då hade det ju fungerat.
Hon var helt övertygad om att jag bara inte ville förstå, för jag måste ju förstå, hon vet ju att jag är smart. Tålamodet börjar långsamt att tryta, men man räknar sakta till 10 i huvudet.
Nästa steg från min sida var att föreslå att hon kunde få flytta till höger sida så kunde jag sätta telefonen i sängen så skulle hon både sitta på rätt sida om sängen och ändå nå telefonen. Hon kunde dock inte förstå varför, hon hade ju suttit på höger sida om sängen med telefonen på vänster förut och det hade ju fungerat.
Jag lovar att vi dividerade detta fram och tillbaka i flera minuter tills hon äntligen gick med på alternativet att sitta på höger sida och ha telefonen på sängen.
Jag sa hej då till Lisa och gick ut genom dörren.
Efter en stund larmar hon igen och jag går dit. När jag kommer in sitter hon med telefonluren i handen och jag frågar om hon pratat färdigt nu? Näe säger hon, det är ingen som har ringt medan jag har suttit såhär....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0