Pingst?

I helgen är det pingst. Jag brukar har rätt bra koll på vad sådant innebär men kom på idag att jag inte vet varför vi "firar" och bibblan är stängd....
Så jag wikipediade på det och här är den förklaringen:

Pingst, kristen högtid som firar att den helige Ande blev utgjuten över apostlarna i Jerusalem. Det var första gången som tungotalet visade sig (ett tecken på uppfyllelse av Helig Ande) och på den dagen döptes över 2000 människor i Jesu namn till syndernas förlåtelse. Den kristna kyrkan anses ha fått sin begynnelse i och med pingstdagen. Pingstdagen infaller 10 dagar efter Kristi himmelsfärds dag.

Ordet pingst härstammar från det grekiska ordet pentekoste, vilket betyder den femtionde. Den femtionde syftar på att 50 dagar förflutit sedan påsk. Pingsten betecknas ofta som "kyrkans födelsedag", eftersom det var då som Jesu lärjungar började att organisera en församling och missionera. I kyrkoåret innebär pingsten påsktidens avslutning.

Jag tror främst att det "firas" för att det är "kyrkans födelesedag". För det där med att den helige ande blev utgjuten över apostlarna har jag aldrig hört talas om....
Dessutom vet jag att det enligt tradition är många konfirmationer och bröllop under den helgen, man får väl fira det!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0