En (GI) tanke börjar gro...

Igår kollade jag lite på Kalla fakta som handlade om debatten mellan om man ska äta fettsnål eller fettrik kost, jag kan tycka att sådant är intressant. Kursen i hälsopedagogik är något av det mest intressanta jag läst!
Själv är jag väldigt anti dieter.
Visserligen kan du gå ner massor i vikt, men sedan när du börjar "äta vanligt" igen kommer du att gå upp en hel del av de där kilona igen. Jag tror mer på en sund balans mellan vad du äter och på hur mycket du rör dig.
Ändock har jag ändå läst en del om GI och liknande, enbart för jag tycker det är intressant och vill hålla mig uppdaterad. Jag har hela tiden tänkt att jag aldrig skulle kunna gå på en GI diet, av den enkla anledningen att jag tycker för mycket om sådant som innehåller kolhydrater. Smörgåsar, pasta, potatis, socker, mums!
Men igår började en liten tanke att gro. Inte kan det vara så svårt, man borde egentligen prova! Så nu har jag tänkt att jag ska gå på strikt GI diet i en vecka. Kan jag hålla mig ifrån allt som har med kolhydrater att göra? De finns ju överallt! Tänk så mycket jag behöver avstå då...
Dessutom vill jag se om allt de säger är sant. Blir man mindre uppblåst, piggare och mår bättre? Går man ner något i vikt på bara en vecka?
Men för detta vetenskapliga experiment krävs förberedelse! Jag ska läsa i en bok om GI som jag har, jag ska göra en matsedel med exakt vad jag ska äta denna vecka och jag måste handla en massa i förväg. Ska det va så ska de va, ingen GI slacker här inte, utan strikt diet. Om jag hinner förbereda mig blir det nästa vecka, annars får det bli veckan därpå.
Och ni kära läsare ska bli mycket väl uppdaterade, det lovar jag. Fortsättning följer...


Kommentarer
Postat av: Camilla

jag lovar dig att du går ner i vikt på en vecka, de gjorde jag. 4 kilo faktiskt, låter helt sanslöst men så var det, men det var en extrem GI-vecka också.



Och, det är tuffare än man tror, men lycka till! :)

2008-11-18 @ 18:37:54
URL: http://camilla1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0