Dragkejdan

Jag håller just nu på med att försöka bestämma mig om min jacka och provar den ibland sådär när jag får ett infall. Jag provar den uppdragen, med olika scarfar (eller heter det scarfes? de lärde tvistar), med luva, utan luva osv.
Idag fick jag för mig att läsa på alla de där lapparna som följer med som sitter vid prislappen och informerar om alla superbra saker som just den här jackan har. Då upptäckte jag en mycket intressant lapp som jag tidigare missat i mitt 24 åriga liv.
Lappen som beskriver hur man gör för att dra upp dragkejdan.
Blev tvungen att wikipedia ordet dragkedja för att ta reda på vad sakerna man drar i för att öppna dragkedjan med heter, som ni ser heter de löpare, man lär sig något nytt varje dag. Här följer Wikipedias beskrivning av vad en dragkedja/blixtlås är: (är du extra intresserad kan du gå in och läsa historia och se en animation på hur en dragkedja fungerar)

Blixtlås eller dragkedja är en slags låsanordning för bland annat klädesplagg. Denna kan öppnas och slutas med en löpare som dras mellan två rader av häktor.

Blixtlås tillverkas ofta av plast eller av metall. I tunnare plagg passar de finare och mjukare plastblixtlåsen som kan färgas i alla modefärger, men metallblixtlås förekommer fortfarande när grövre textilier ska låsas ihop. Ännu grövre blixtlås, oftast i plast, förekommer exempelvis på skor och väskor.

Normalt har blixtlås en definierad början och ett slut men även blixtlås som kan öppnas och låsas från två håll förekommer.

De vanligaste blixtlåsen har de två halvorna fast förenade med varandra i ena änden. Med det öppningsbara blixtlåset kan man lätt haka isär halvorna, när löparen förts ända till föreningspunkten. Lika enkelt kan man haka samman halvorna, när blixtlåset ska stängas.

Men åter till lappen på jackan.
Visserligen är det en jacka med två "löpare" så att den går att öppna från två håll, men ändå, behövs det en beskrivning?
Jag ska nu citera lappen, som är på engelska:
When closing. Pull down the slider to the lower slider. Firmly insert the pin into the base. (Faling to do this may cause mailfunction). Pull up the slider.
When opening. Pull down the slider to the lower slider. Remowe the pin gently.

Så nu gott folk vet ni hur man öppnar och stänger en dragkedja. Information som jag verkligen känt att jag saknat
innan....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0