Fröken duktig

Jag har läst i min Etik i pedagogiskt vardagsarbete idag. Låter inte alls kul, jag vet, men den är faktiskt bättre än man kan tro.
De tog upp begreppet "duktig".
Vad är det att vara duktig?
Vem ser vi som duktig?
Kan det finnas en risk med positiv förstärkning av beteende hos barnen, kan det istället få omvänd effekt? (om du tycker jag är duktig nu, vad var jag innan? tycker du bara om mig när jag är duktig?)
Jenny Gren skriver om det att vårt samhälle idag kräver att man ska vara duktig, och att många av oss bär på ett duktighetsideal.
Varför skriver jag om detta här då?
För att jag kände mig enormt träffad.
Duktig är ett ord jag använder väldigt ofta.
Jag ska alltid vara duktig, och är jag inte det mår jag lite psykiskt dåligt.
Så ska en bra bok vara, den ska väcka tankar. Hon skriver också om det att om vi själva har som föresats att man ska vara duktig så kräver man ofta det samma av sina elever.
Det här måste jag verkligen ta mig en funderare på.
Varför vill jag vara duktig hela tiden? Vad ger det mig och vad medför det för negativa saker? Vad medför det i mitt abete med mina barn, kräver jag mycket av dem?
Kanske jag ska börja bli mindre duktig?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0