Planering är som vanligt underskattat!

Jag har tagit som vana att sätta mig på söndagen och planera vad jag ska äta i veckan som kommer, och vilka dagar jag ska träna vad. Sedan går jag och handlar så det mesta som jag ska ha till mat den kommande veckan finns hemma. "Guuud vad tråkigt" säger vissa, andra säger "jag hatar att laga mat".
Då säger jag såhär: matplanering är grymt underskattat!
Jag tycker också att det är skittråkigt att laga mat när jag inte har planerat den innan.
Att komma hem kl 17.30 på kvällen en tisdag och säga till sig själv "jaha, vad ska jag nu hitta på till middag" är inte någon hit. Det brukar resultera i snabbmakaroner och Mamma Scans köttbullar. Men vet jag när jag kommer hem att laxkotletterna redan ligger upptinade i kylskåpet och bara är att lägga in i ugnen och det bara är att sätta på quinoan på plattan så får man en miljon gånger godare måltid minst lika enkelt, om inte enklare.(Jag har dessutom slutat köpa färdiga köttbullar, egna är ju så mycket godare och inte alls svårt.) Sen blir det så mycket roligare att laga mat när man har kollat ut lite nya roliga recept och testar lite nytt.
Så den här veckan äter jag:
Kesoröra med kassler och rödlök och till det en champinjonsallad med vinägrett.
Lax med quinoa och cremefraichesås
Ugnsgratinerad kokoskyckling med wokgrönsaker

Köttbullar och falukorv, släng er i väggen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0