Blixtsynkroniseringstiden.

Vi kommer till kursen kl 17.30, sedan sitter vi där till 19.45, med en 10 minuters rast för att sträcka på benen. Hela tiden pratar kursledaren om foto, på rasten pratar vi om foto.
Där vimlar av formler och regler för hur kamerainställningarna ska göras i förhållande till varandra.
Exempel:Vad en blixt producerar kallas effekt, effekten är detsamma som ledtal. Ledtalet räknar man ut genom att gångra bländaröppningen med avståndet från objektet, då beroende på vilket avstånd och vilket Iso, eller ja.... Ni fattar, eller fattar inte,för då är ni lika med som jag. Jag vet inte alls om det jag skrev där upp nu stämmer, eller stämmer gör det nog, men jag har inte den blekaste aning om hur jag ska få användning för det!
Trots det, trots att jag bara fattar hälften så sitter jag och lyssnar så att öronen skulle trilla av. Och trots att jag bara fattar hälften och försöker tvinga in formler i huvet, så är jag ändå pigg och sprudlande när jag kommer hem. Sova, vad är det?
Det är ett tecken på att man verkligen gillar det man håller på med!

Dagens längsta ord: Blixtsynkroniseringstiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0