Min täppta näsa.

Här sitter jag med min genomtäppta näsa, min värkande och smått huttrande kropp och funderar över hur jag ska ta mig igenom morgondagens arbete. Jag jobbar nämligen 9-18 imorgon, den längsta dagen på hela månaden passande nog. Det blir garanterat nässpray och Ipren, vilket jag egentligen inte alls är förtjust i att ta så mycket av men just nu överlever jag inte utan. Och om två dagar har jag använt nässpray i mina 10 dagar och hur det sedan ska gå utan det är då för mig en gåta.
Ja, jag vet, jag borde kanske stanna hemma? Men det är ju det där jobbiga igen, hur sjuk måste man vara för att vara sjuk? Dyrt är det också. Tycker inte jag är tillräckligt sjuk för att stanna hemma, men samtidigt ser jag bara morgondagens arbete i ett stort grått moln av ångest. Fy fan. Men men, det är ju faktiskt inte svårare än så att jag kan gå hem om jag känner att jag verkligen inte fixar det. Riktigt rejält med sömn ska det dock bli, för min lilla täppta näsa och jag.

Kommentarer
Postat av: Lena

Hej som svar på din fråga tidigare om hur mycket snor de får plats i härnan... svar en kompis fick på fb.



Snor eller nasalt mucus är det slem (mucus) som bildas av slemhinnorna i näsan. Slem bildas även av ackumulerad extracellulär vätska, vilken ökar i omfattning vid ett inflammationssvar. Under en dag kan det bildas upp emot ett par deciliter slem.



Slemmet transporteras bakåt i näsan och ned i svalget av cilieförande celler i slemhinnan. Luften som inandas innehåller en mängd damm och andra partiklar vilka delvis fastnar i snoret och därmed fungerar snoret som ett luftfilter och skonar lungorna. Detta syns tydligt då man vistas i förorenad luft då snoret får en gråsvart färg. Då nasofarynx är tillhåll för en mängd bakterier och virus är snoret en smittväg för fortplantning av infektioner såsom lunginflammation orsakad som komplikation av en rinit.



Färgen på slemmet beror på dess innehåll. Ju mer celler (vita blodkroppar) slemmet innehåller desto mer trögflytande och färgat (gult - grönt) blir det. Vid infektioner ökar mängden celler i snoret. Snor kan normalt också innehålla mindre mängder blod, eftersom blodkärlen i näsans slemhinnor är ytliga och kan brista vid mycket liten påfrestning. Om sekretet i näsan innehåller övervägande blod har en näsblödning uppstått.... Visa mer... Visa mer



Vid olika sjukdomar, exempelvis förkylning kan slemhinnorna bli inflammerade och vätskefyllda (akut rinit), varvid mängden snor ökar markant. Den vanligtvis gulaktiga färgen beror på vita blodkroppar, med viss inblandning av röda sådana.



Att blåsa ut snor från näsan kallas för en snytning, vilket man brukar göra i en näsduk.



Nu vet du;)

2010-04-06 @ 18:40:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0