På liv och död.

Idag har jag gjort något som jag tänkt göra länge. Något som jag tycker är varje frisk människas plikt om man känner att man själv skulle ha lust att bli räddad om det hände en någonting. Jag har blivit blodgivare. Eftersom jag tog hål i öronen för ett tag sen får jag inte lämna blod förrän det har gått 6 månader efter det, men jag har skrivit in mig och tagit testerna idag. Två rör blod tappade de mig på från min vänstra arm där de alltid säger att jag har så fint ställe att sticka i. (Alltid å alltid, låter som de tappar mig på blod ofta, men de få gånger de har gjort det.)
Tre gånger om året får jag som tjej komma och lämna 145 ml blod, som kille får du komma fyra gånger. Det är en pytteliten insats för en jätteviktig sak! Dessutom så får du en gåva, de säger att det är bra för kroppen att få bilda nya fina blodkroppar med jämna mellanrum och framförallt får du en gratis hälsokontroll tre gånger om året. Och tänk så många som skulle dö om inte andra människor gick och lämnade sitt blod eftersom blod inte kan tillverkas. 
 Så om du är mellan 18-60 år, fullt frisk, väger över 50 kg och inte är stickrädd så förstår jag inte varför du inte går iväg och anmäler dig med en gång!

Kommentarer
Postat av: Lena Jonnson

BRA STINA!!!

Jag räddar liv var 4 månad och gjort det i några år nu. Det är en insats och känns bra varje gång jag lämnar.

2010-08-18 @ 21:33:06
Postat av: Josse

Enligt blodcentralen eller vad det heter behöver jag mitt blod själv;) Så jag vill men kan inte:( Tur att andra gör det istället!

kram

2010-08-19 @ 18:28:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0