99.50 kr tack!

Efter 1 oktober kan man inte säga så längre för då är 50 öringarna borttagna, visste ni det?

Men det är inte vad det här inlägget ska handla om, utan om en fråga jag funderat på ett tag nu:
Ska jag börja ta lite skäligt betalt för mina fotouppdrag?

Jag vill inte ta betalt för min "konstnärlighet", alltså inte ta betalt för det faktum att jag tar bilden. Jag vill inte ha betalt för att jag åker dit och trycker på avtryckaren. Det jag funderar över är om jag skulle börja ta lite betalt för min tid.

Får jag ett uppdrag att fota någon/något är det nämligen efterarbetet som tar enormt mycket tid!
Det ska rensas bilder, ofta i flera omgångar. Sen ska man välja ut de bästa bilderna. Dessa ska sedan antagligen photoshopas om än så lite så i alla fall något. Och om så bara slutprodukten sedan är 5 bilder så har detta antagligen tagit flera timmar i anspråk.
Det finns ju alternativet att bara knäppa bilderna, ge minnet till personen som ville ha bilderna och så får denne själv fixa till dem. Men det är egentligen inget alternativ då jag hatar att lämna ifrån mig saker jag inte är nöjd eller färdig med. Själva bearbetningen av bilderna är halva jobbet och skapandet. Skapande tar tid. 
Och inte skulle väl någon ta för givet att jag la den tiden gratis om det handlade om att klippa någons gräsmatta eller komma dit och diska deras disk?

Det handlar inte om att ta betalt för de "uppdrag" som jag själv skapar mig, dvs. när jag tar med mig kameran och frågar min väninna om jag kan få träna på att fota skuggor på henne.
Det handlar om de uppdrag då någon kommer till mig och säger: "Stina, kan inte du fota detta och detta åt mig".
Det handlar inte heller om några stora summor alls utan kanske om en hundralapp eller två beroende på uppdrag och antal bilder som ska bearbetas.

Det finns dock en hake.
Är man beredd att betala en amatörfotograf för att få sina bilder tagna?
Skulle jag uppfattas som en snål jävel och så skulle mina uppdrag försvinna?

Vad säger ni kära läsare. Skulle ni kunna betala för en bild tagen av mig?
På riktigt alltså...

Kommentarer
Postat av: Petra

Ja, det skulle jag :) och det kommer jag också göra nu när vi ses i maj. Inget vi diskuterat men känns självklart för mig!

Kram

2010-05-06 @ 17:16:02
Postat av: Jenny

Klart du ska ta betalt för "jobben" du gör. Och självklart skulle ja betala om jag anlitade dig:)

2010-05-06 @ 17:35:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0